پایان عمر خودروهای سوخت فسیلی: هشدار به مراکز تحقیقات استراتژیک و سیاستمداران

پایان عمر خودروهای سوخت فسیلی هشدار به مراکز تحقیقات استراتژیک ایران

نویسنده :سید رضا قاسم پور

باید از خود بپرسیم که :

چرا تمام خودروسازهای غرب و شرق علاقه مند به مونتاژ و تولید خودرو در ایران شده اند؟

آنها آینده را چگونه می بینند که ما نمی بینیم؟

آیا خودرو سازهای اروپایی و شرق آسیا عاشق ایرانند؟

به صراحت میگویم : با به نتیجه رسیدن تکنولوژی خودرو های برقی و کاهش قیمت آنها، همه سرمایه گذاری ها در تکنولوژی ساخت موتورهای بنزینی قدیمی گشته و در معرض خطر انقراض قرار گرفته است و خودرو سازهای بزرگ با پیش بینی این شرایط در چند سال آینده ، از هم اکنون در حال بهینه سازی خط تولید خود و فروش تکنولوژی از رده خارج شده خود به جهان سوم، از جمله ایران هستند. هشدار به  وزرای صنعت و اقتصاد  

 و مراکز تحقیقات استراتژیک چه بلایی دارد سر ما  می آید ؟

براستی اگر روزی فرا برسد که تولید و فروش بنزین و فرآورده های سوختی و بطور کلی فروش و مصرف نفت در دنیا کاهش یابد، نصف بودجه ایران از کجا تامین میشود؟ آیا مجبور نمیشویم که بنزین تولیدی مان را در باک خودروهای تولیدی خودروسازهای دارای خط تولید از رده خارج، مصرف نمده و از هوای آلوده و سر و صدای آن خفه شویم درحالیکه کشورهای پیشرفته، با پول و ثروتمان و دوراندیشی کنونی خود از این پیچ تاریخی گذر خواهند کرد و ازخودروهای پاک و محیطی سالم و بی سرو صدا لذت برده و به ما خواهند خندید؟ برای شروع و گسترش بحث و روشن شدن بحث در باره پایان عمر خودروهای بنزینی و رویه ای که خودروسازها در پیش گرفته اند چند مثال تاریخی که در چند دهه اخیر رخ داده است، میزنم. یادم می آید که چندین سال پیش مقامات با افتخار اعلام میکردند که خط تولید کارخانه ساخت نوار Vhs ویدیو را افتتاح نموده اند و نزدیک به یک سال بعد، تکنولوژی vcd به بازار آمد و کلا ویدئو ها منقرض شد! کارخانه های سازنده خارجی با زرنگی تمام  خط تولید از رده خارج شده شان  را به ما قالب کرده بودند! پس از آن نوبت کارخانه ساخت cd رسید که با آمدن دی وی دی منقرض شد! خط تولید موبایل که یادتان هست! همیشه از تولیدات خارجی عقب بود. قبل تر از آن، خط تولید تلویزیونهای لامپی را به ما انداخته بودند، درحالیکه خودشان درحال ساخت تلویزیونهای ال سی دی بودند. و مثالهایی که خودتان میتوانید بخاطر بیاورید. ولی ایندفعه داستان خیلی فرق میکند ، خودرو ها و خودرو سازی در حال گذر از انقلابی بزرگ هستند که هم آینده بشریت را تغییر میدهد و هم اقتصاد کشورهای نفت خیز از جمله ایران را هدف گرفته است. اگر روزی نفت بهایی نداشته باشد، اقتصاد ایران چگونه، می گذرد؟ مردم خوب ایران بیایید کمی فکر کنیم که در مقابل این مشکل عظیم چه کنیم. آیا دولت وسرمایه داران ما اندک سرمایه خود را برای خرید خط تولید منقرض شده به باد دهند؟ آیا مردم ما اندک پس انداز خود را صرف خرید خودروهایی نمایند که چندسال آینده نسلشان منقرض میشود؟ شاهد مثال ما چند مطلب زیر است که با یک سرچ ساده بدست می آید و با مطالعه آن به عمق مطالب بیشتر پی می برید.Reza G:

پاسخ چین به تغییرات اقلیمی:

خودروی برقی در حال حاضر از هر دو خودروی برقی، یکی در چین در حرکت است. این کشور در نظر دارد در راس تکنولوژی خودروهای برقی در جهان جای گیرد. چین می‌خواهد بزرگ‌ترین معضل خودروهای برقی در ارتباط با باتری را در همکاری با آلمان حل کند.  شنجن، کلان شهری ۱۲ میلیون نفری در جنوب چین در نزدیکی هنگ‌کنگ است و مرکز خودروهای برقی این کشور. در این شهر همه اتوبوس‌ها با انرژی برق حرکت می‌کنند. رسانه‌های محلی اطلاع داده بودند که با آغاز کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد در شهر بن در تاریخ ششم نوامبر همه ۱۵ هزار اتوبوس این شهر برقی خواهند شد. مقامات این شهر اعلام کرده‌اند که با اجرای این طرح سالانه از مصرف ۱۸/ ۱ میلیون تن گاز گلخانه‌ای کربن دی اکسید جلوگیری می شود.  قرار بر آن است که کلیه تاکسی‌های این شهر نیز تا سال ۲۰۲۰ تنها با انرژی برق کار کنند. دولت چین برای تشخیص نوع سوخت خودروها شماره خودروهای برقی را به رنگ زرد درآورده است. این در حالی است که شماره خودروهایی با سوخت فسیلی در این کشور همچنان  آبی‌رنگ هستند. "مقررات بسیار سخت‌گیرانه زیست محیطی در چین" چین پس از آمریکا بزرگ ترین تولیدکننده گاز آلاینده کربن دی اکسید است. بیشترین بخش تولید این گاز به خاطر ۳۰۰ میلیون خودرویی است که در چین در حرکت‌اند. در سراسر جهان به طور متوسط ۲۱ درصد تولید گاز آلاینده کربن دی اکسید به خاطر حرکت خودروهایی با سوخت فسیلی است. آلودگی هوا در چین کار را به جایی کشانده که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور، در کنگره نوزدهم حزب کمونیست چین نسبت به افزایش آلودگی هوا در این کشور هشدار داد. او در این کنگره گفت: «ما می‌خواهیم کشوری زیبا بسازیم و در امنیت زیست محیطی جهان نیز سهیم شویم.» برنامه چین این است که ۴۰ درصد خودروها تا سال ۲۰۳۰ برقی شوند که معنایش تولید ۱۵ میلیون خودروی برقی جدید است و امیدی تازه برای فعالان محیط زیست. برمبنای آمارهای رسمی در چین در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) در این کشور ۳۲۰ هزار خودروی جدید اجازه تردد یافتند. ۷۵ درصد خودروها برقی بودند.  اولین دوچرخه الکتریکی  در سال ۱۸۸۱ یک مخترع فرانسوی به نام گوستاو ترووه اولین سه‌چرخه برقی را ساخت و در خیابان‌های پاریس با آن حرکت کرد. اولین خودرو در جهان می‌توانست با سرعتی تا ۱۲ کیلومتر در ساعت برسد و این سرعت در نمونه‌های بعدی از ۱۲ تا ۲۶ کیلومتر برساعت متغییر بود. یکی ازاین خودروها زیمنس بود که موتور آن بروی محور نصب شده و باتری ۱۲ ولتی (سرب اسید) آن در پشت سر راننده قرار داشت.  استفاده از سیم‌های الکتریکی به جای اسب‌های ارابه  قدمت اولین پیشگام در این صنعت به سال ۱۸۸۲ برمی‌گردد. ورنر زیمنس رونمایی اولین کالسکه الکتریکی یا همان تراموا امروزی "Elektromote" را در مکانی به نام هالنزه در نزدیکی برلین که کوفورشتندام امروز است، در یک مسیر۵۴۰ کیلومتری آزمایش کرد. این کالسکه با سیم‌های برقی هوایی که دو قطب داشت تغذیه می‌شد. برنامه چین تا سال ۲۰۲۰ نیز بسیار بلندپروازانه است. این کشور طرحی دارد که برمبنای آن طی سه سال آینده پمپ‌های سوخت‌رسانی به خودروهای برقی فاصله‌ای بیش از یک کیلومتر با یکدیگر نداشته نباشد. همچنین تا سال آینده میلادی (۲۰۱۸) نیز هر شرکت خودوروسازی که می‌خواهد در چین به فعالیت خود ادامه دهد، باید درصد معینی خودرو برقی تولید کند. همکاری با آلمان این که شرکت BYD  بزرگ‌ترین خودروساز برقی جهان در کلان شهر شنجو در چین فعال است، دیگر کسی را متعجب نمی‌کند. در این شهر بیشترین خودروهای برقی جهان تولید می‌شوند. ۱۳ درصد خودروهای برقی جهان در این شرکت خودروسازی تولید می‌شود. در حال حاضر ۱۲۹ اتوبوس ساخت این شرکت نیز در کلان‌شهرهای اروپایی فعالیت می‌کنند.  قرار است کلیه تاکسی‌های شهر شنجو تا سال ۲۰۲۰ تنها با انرژی برق کار کنند محققان شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به شدت به معضل بسیار مهم باتری برای خودروهای برقی پرداخته‌اند. این معضل اما هنوز به راه حل نهایی خود نرسیده است. چین علاقمند است که این معضل را در همکاری با آلمان حل کند. وانگ زیدونگ، یکی از محققان برجسته در بخش باتری چین در یک کارگروه در این باره در شهر بن آلمان، خواستار همکاری تنگاتنگ محققان چینی با محققان آلمانی، بخصوص موسسه تحقیقاتی "MEET" در زمینه باتری در دانشگاه شهر مونستر آلمان است؛ موسسه‌ای که در این زمینه در سراسر جهان شهرت به‌سزایی دارد است. در همین زمینه: ​​​​​​​چین پیشتاز خودروهای برقی در جهان ​​​​​​​خودروهای کم‌مصرف آینده به یاری باتری‌های کوچک اما قوی رنو به‌طور انبوه خوردوهای برقی تولید می‌کند "تسلا" در پی گسترش بازار فروش خودروی برقی تاریخ 05.11.2017 کلیدواژه‌ها خودروی برقی اتوبوس برقی اقتصاد چین تغییرات اقلیمی :

تولید خودروی برقی با قابلیت شارژ در یک دقیقه

شرکت نوآور و دانش بنیان فیسکر مدعی شد قصد دارد خودروهای برقی جدیدی تولید کند که قابلیت شارژ شدن ظرف مدت تنها یک دقیقه را دارند. شرکت فیسکر بعنوان یک استارتاپ که در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی و الکتریکی لوکس فعالیت می کند و به مدیریت هنریک فیسکر – طراح و مشاور سابق شرکت خودروسازی تسلا – است به تازگی مدعی شده است که با طراحی و ساخت خودروهای برقی جدید که می توانند تنها در یک دقیقه شارژ شوند، به رقابت تنگاتنگی با تسلا خواهد پرداخت. شرکت تسلا موتورز یک شرکت نوآور و دانش بنیان بوده که در ایالات متحده آمریکا مستقر شده است . ایلان ماسک – موسس و مدیرعامل شرکت تسلا – بر این باور است که دیگر زمانه تولید و استفاده از خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی به پایان رسیده است و باید با بکارگیری فناوری و تکنولوژی های پیشرفته و مدرن و همچنین انرژی های پاک، اقدام به طراحی و تولید خودرو کرد. تسلا خودروهای تمام برقی و الکتریکی لوکسی را تاکنون روانه بازار کرده است و همین موضوع باعث شده که غول های خودروسازی در جهان به تکاپوی رقابت با خودروهای لوکس برقی تسلا بیفتند. بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. هم اکنون شرکت فیسکر از معرفی یک باتری جدید مخصوص خودروی برقی جدید خود خبر داده است و بنابر اعلام این شرکت، خودروی مذکور با این باتری جدید، پس از هر بار شارژ شدن قادر است مسافت ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. در صورتی که خودروی فیسکر با قدرت پیمایش ۸۰۰ کیلومتر و شارژ کمتر از یک دقیقه با موفقیت تولید و روانه بازار شود، به طور قطع می توان گفت فیسکر شرکت تسلا را به حاشیه خواهد راند و رقیب سرسختی برای آن به شمار خواهد آمد چرا که قدرتمندترین خودروی تولیدی تسلا با هر بار شارژ قادر است تنها تا ۵۴۰ کیلومتر را طی کند. و نکته دیگر آنکه باتری های خودروهای تسلا می تواند ظرف مدت یک ساعت و نیم شارژ شود این در حالیست که خودروهای فیسکر قرار است تنها ظرف مدت یک دقیقه شارژ شوند. شرکت فیسکر امیدوار است تا سال ۲۰۲۳ میلادی بتواند تولید انبوه خودروهای برقی و جدید خود را آغاز کند.

کامیون برقی تسلا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت خورد!

هر چند اعلام قیمت بالای کامیون تسلا همه را شگفت‌زده کرده اما محاسبات نشان می‌دهد این قیمت در دراز مدت منطقی و اقتصادی است. « ایلان ماسک» رئیس کمپانی بزرگ خودروی برقی قیمت کامیون‌هایش را ارائه داده است. کامیون Semi هرچند نسبت به رقبای گازوییلی‌اش امکانات بیشتر و رفاه قابل‌ملاحظه‌ای دارد، اما قیمتش - دست‌کم در نگاه اول - هوش از سر می‌پراند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، بر این اساس مدل پایه Semi با قابلیت طی 480کیلومتر با 30دقیقه شارژ و مدل بهینه‌تر با توانایی 800کیلومتر حرکت با یک‌بار شارژ به‌ترتیب 150هزار دلار و 180هزار دلار قیمت دارند. علاوه بر این سری موسوم به «فاوندر» نیز با برچسب قیمتی 200هزار دلاری عرضه خواهند شد. بر این اساس قیمت این کامیون بین 150تا 200هزار دلار آمریکا (حدود 600تا 800میلیون تومان) است. این قیمت در نگاه اول، حدودا دو برابر گران‌تر از نمونه‌های دیزلی است اما «تسلا» ادعا کرده، اگر استهلاک سیستم‌های قدیمی و هزینه سوخت را درنظر بگیریم، این قیمت کاملا منصفانه و حتی اقتصادی است. مدل پایه این کامیون چهارموتوره با همراه داشتن بیشتر از 36تن بار می‌تواند مسافت 480کیلومتری را با یک‌بار شارژ طی کند. تسلا ادعا کرده که مابه‌التفاوت قیمت کامیون برقی و گازوییلی در عرض 2سال، با صرفه‌جویی در قیمت بنزین تأمین می‌شود. دغدغه مشتری‌ها استفاده از باتری‌هایی است که جای گازوییل را گرفته‌اند و احتمال دارد قیمت‌شان با سوخت فسیلی تفاوت چندانی نداشته باشد. تسلا برای قانع‌کردن مشتری‌هایش دست به ماشین‌حساب برده و گفته است که هر کامیون، برای پیمودن حدود یک و نیم کیلومتر، 2کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند که نسبت به قیمت سوخت فسیلی، دست‌کم حدود 300هزار دلار در طول دوره‌ عمر باتری صرفه‌جویی خواهد داشت

/ 0 نظر / 49 بازدید